Czy kolej wróci do Karsina?
Lokalne media donoszą, że jest szansa by ruch pasażerski na
trasie Kościerzyna – Karsin – Czersk został wznowiony. Przypomnijmy, że ruch
pociągów na tej trasie został zawieszony w grudniu 2012 roku. Wznowienie jest
związane z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która będzie łączyć
Trójmiasto z Kościerzyną i dalej Bytowem.
Na początku warto nieco przypomnieć historię kolei w
Karsinie, gdyż jest ona ciekawa. Plany budowy linii kolejowej przez Karsin
pojawiły się już na przełomie XIX i XX wieku. Linia ta pierwotnie miała
połączyć Gdańsk z Poznaniem. Dodatkowo Karsin miał zostać węzłem, gdyż linia ta
krzyżowałaby się z lokalną linią łączącą Grudziądz ze Słupskiem. Niestety budowę linii łączącej Gdańsk z Poznaniem przerwała I wojna światowa. W
naszym województwie powstał tylko odcinek łączący Wrzeszcz ze Starą Piłą,
nasypy w gminie Liniewo oraz nasypy pomiędzy Bąkiem a Karsinem. I wojna
światowa przyniosła zmiany granic przez co linia łącząca Gdańsk z Poznaniem nie
była już potrzebna. Potrzebna była natomiast linia kolejowa do Gdyni.
Magistrala Węglowa, której mowa ominęła jednak gminę Karsin. Jednakże w
Karsinie powstała krótka łącznica węzła Czersk – Bąk – Szlachta.
15 października 1928 uruchomiono linię kolejową dla potrzeb
dowozu materiałów budowlanych do Magistrali Węglowej. Natomiast już 28
października otwarto stację dla ruchu pasażerskiego Bąk – Karsin – Czersk. Stacja
Karsin była spokojną stacyjką, która jakby nie zwracała uwagę na koniunkturę
gospodarczą oferując przeważnie 3 pary pociągów relacji Kościerzyna - Bąk –
Czersk. Wszystko zmieniło się na przełomie XX i XXI wieku wówczas to przez
Polskę przeszła fala likwidacji połączeń kolejowych. Karsin długo funkcjonował
w okrojonym rozkładzie do dwóch par pociągów w dni robocze, aż nastał feralny
rok 2004. Wówczas to zawieszono na 2 miesiące pociągi Kościerzyna – Czersk.
Reakcja władz samorządowych spowodowała powrót pociągów przed wakacjami. A
nawet rozszerzenie oferty. Podobnie sytuacja miała miejsce w 2006. Kiedy to
przez moment wydawało się, że kolej pasażerska całkowicie zniknie z powiatu
kościerskiego. Jednak i tym razem linia przetrwała aczkolwiek już z
symbolicznym ruchem pasażerskim. Pozycja Karsina się odbudowała w 2011, kiedy
to rozkład jazdy był najbogatszy w historii. Na tablicy odjazdów pojawiły się
takie stacje jak Kościerzyna, Gdynia Główna, Bydgoszcz Główna a nawet Tuchola.
Bogactwo połączeń nie spowodowało jednak rozwoju linii. Ku zaskoczeniu
wszystkich połączenie zawieszono w grudniu 2012 i to tuż po remoncie peronu i
mostu na Wdzie. Od tego czasu przez Karsin czasami przejeżdżają pociągi
towarowe.
O tym, że dobre połączenie na trasie Kościerzyna – Karsin –
Czersk jest potrzebne świadczy pojawienie się przewoźnika autobusowego, który
wykorzystał lukę rynkową. Sądzę jednak, że przy odpowiednim rozkładzie oraz
skomunikowaniu pociągów w Kościerzynie i Czersku reaktywacja ma sens.
Zwłaszcza, że turystom łatwiej będzie znaleźć pociąg niż autobus. Dodatkowo
podróż pociągiem będzie tańsza i szybsza. Miejmy nadzieje, że kolej wróci do Karsina, gdyż podróż
koleją wzdłuż granicy parku krajobrazowego jest kolejną, ciekawą trasą turystyczną
w naszym regionie. /A.MEHRING/
Koniecznie musi wrócić! Czekam na powrót kolei, za każdym razem trzeba dojeżdżać do Czerska lub Kościerzyny, żeby ruszyć na trójmiasto...
OdpowiedzUsuń