Czy kolej wróci do Karsina?

     Lokalne media donoszą, że jest szansa by ruch pasażerski na trasie Kościerzyna – Karsin – Czersk został wznowiony. Przypomnijmy, że ruch pociągów na tej trasie został zawieszony w grudniu 2012 roku. Wznowienie jest związane z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która będzie łączyć Trójmiasto z Kościerzyną i dalej Bytowem.
     Na początku warto nieco przypomnieć historię kolei w Karsinie, gdyż jest ona ciekawa. Plany budowy linii kolejowej przez Karsin pojawiły się już na przełomie XIX i XX wieku. Linia ta pierwotnie miała połączyć Gdańsk z Poznaniem. Dodatkowo Karsin miał zostać węzłem, gdyż linia ta krzyżowałaby się z lokalną linią łączącą Grudziądz ze Słupskiem. Niestety budowę linii łączącej Gdańsk z Poznaniem przerwała I wojna światowa. W naszym województwie powstał tylko odcinek łączący Wrzeszcz ze Starą Piłą, nasypy w gminie Liniewo oraz nasypy pomiędzy Bąkiem a Karsinem. I wojna światowa przyniosła zmiany granic przez co linia łącząca Gdańsk z Poznaniem nie była już potrzebna. Potrzebna była natomiast linia kolejowa do Gdyni. Magistrala Węglowa, której mowa ominęła jednak gminę Karsin. Jednakże w Karsinie powstała krótka łącznica węzła Czersk – Bąk – Szlachta.
    15 października 1928 uruchomiono linię kolejową dla potrzeb dowozu materiałów budowlanych do Magistrali Węglowej. Natomiast już 28 października otwarto stację dla ruchu pasażerskiego Bąk – Karsin – Czersk. Stacja Karsin była spokojną stacyjką, która jakby nie zwracała uwagę na koniunkturę gospodarczą oferując przeważnie 3 pary pociągów relacji Kościerzyna - Bąk – Czersk. Wszystko zmieniło się na przełomie XX i XXI wieku wówczas to przez Polskę przeszła fala likwidacji połączeń kolejowych. Karsin długo funkcjonował w okrojonym rozkładzie do dwóch par pociągów w dni robocze, aż nastał feralny rok 2004. Wówczas to zawieszono na 2 miesiące pociągi Kościerzyna – Czersk. Reakcja władz samorządowych spowodowała powrót pociągów przed wakacjami. A nawet rozszerzenie oferty. Podobnie sytuacja miała miejsce w 2006. Kiedy to przez moment wydawało się, że kolej pasażerska całkowicie zniknie z powiatu kościerskiego. Jednak i tym razem linia przetrwała aczkolwiek już z symbolicznym ruchem pasażerskim. Pozycja Karsina się odbudowała w 2011, kiedy to rozkład jazdy był najbogatszy w historii. Na tablicy odjazdów pojawiły się takie stacje jak Kościerzyna, Gdynia Główna, Bydgoszcz Główna a nawet Tuchola. Bogactwo połączeń nie spowodowało jednak rozwoju linii. Ku zaskoczeniu wszystkich połączenie zawieszono w grudniu 2012 i to tuż po remoncie peronu i mostu na Wdzie. Od tego czasu przez Karsin czasami przejeżdżają pociągi towarowe.
     O tym, że dobre połączenie na trasie Kościerzyna – Karsin – Czersk jest potrzebne świadczy pojawienie się przewoźnika autobusowego, który wykorzystał lukę rynkową. Sądzę jednak, że przy odpowiednim rozkładzie oraz skomunikowaniu pociągów w Kościerzynie i Czersku reaktywacja ma sens. Zwłaszcza, że turystom łatwiej będzie znaleźć pociąg niż autobus. Dodatkowo podróż pociągiem będzie tańsza i szybsza. Miejmy nadzieje, że kolej wróci do Karsina, gdyż podróż koleją wzdłuż granicy parku krajobrazowego jest kolejną, ciekawą trasą turystyczną w naszym regionie. /A.MEHRING/

Komentarze

  1. Koniecznie musi wrócić! Czekam na powrót kolei, za każdym razem trzeba dojeżdżać do Czerska lub Kościerzyny, żeby ruszyć na trójmiasto...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz